Alternativa a la fabricación de costillas con otros materiales compuestos.
Other option to manufacturing ribs with different compound materials,
.
Resumen
(English) In the study we choose a horizontal tale rib of an A320 aircraft, that is developing a new version, Neo, to reduce operating costs. We choose 12th rib, penult rib near tip stabilizer, a surface with high crash risk. We are trying to achieve equivalent configuration of layers, using substitute materials with thermoplastic matrix, it’s high fracture resistance, instead of used material, with a epoxi polimeric thermostable matrix reinforced with carbon fibres. Nature of thermoplastic resin awards high density, that it becomes in increase rib weight. However, if we consider the joint elements of horizontal stabilizer (ribs, keel beam, spars, stringers, skin panels), and these can be join with welding. Total weight of whole will cause lightening because of removal bolts, rivets and fittings. Added thermoplastic compounds result in save maintenance and recycled tasks. We prove technical and economic feasibility to replace thermostable matrix with thermoplastic matrix.
(Castellano) En el estudio se ha elegido una costilla del estabilizador horizontal de cola de un avión Airbus A320, del que se está proyectando una versión que pretende reducir gastos de explotación. Se elige la costilla 12, que es la penúltima, próxima a la punta del estabilizador, al tener esta superficie alto riesgo de impacto. Se trata de conseguir una configuración equivalente de apilados mediante el uso de materiales de matriz termoplástica, con mayor tenacidad a fractura, para sustituir al material con que se fabrica hoy en día, que tiene una matriz polimérica termoestable epóxica reforzada con fibras de carbono. La incorporación de compuestos termoplásticos se traduce en ahorro en tareas de mantenimiento. Se demostrará la viabilidad técnico-económica de la sustitución por una matriz termoplástica.