Gestión docente de la creatividad en la Escuela Técnica Superior de Ingenieros Industriales (ETSII) de Madrid: análisis de los procesos de generación, transmisión y absorción de conocimiento.
Teaching management of creativity in the School of Industrial Engineering (ETSII) of Madrid: an analysis of the generation transmission and absorption of knowledge
.
Resumen
(English) The analysis of the teaching methodology used in the ETSII has been carried out by surveys of students and teachers from the Centre. The findings of these surveys suggest that there is a wide range of improvements to be made in the teaching process, improving the transmission of creative skills of future engineers. A widespread use of ICT (Information and Telecommunications Tecnology), enhanced teamwork, greater control over the quality of education, development of research groups of teaching methods, reduction of class size and hiring teachers with extensive professional experience, are some aspects to promote.
(Castellano) El análisis de la metodología docente empleada en la ETSII se ha llevado a cabo con encuestas realizadas a profesores y alumnos del Centro. Las conclusiones de las encuestas apuntan a que hay un amplio campo de mejoras encaminadas a mejorar la transmisión de habilidades creativas a los futuros ingenieros. La aplicación de las TICs, potenciación del trabajo en equipo, mayor control de la calidad de la enseñanza impartida, desarrollo de grupos de investigación de las metodologías docentes, reducción del número de alumnos por clase y contratación de profesores con experiencia profesional, son aspectos a potenciar.