El potencial del BPO (Business Process Outsourcing) en el actual marco pre-recesivo español
The potential of BPO (Business Process Outsourcing) in the current Spanish pre-recessive frame)

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Monterrey M, Lozano J, De La Fuente D. 2012. El potencial del BPO (Business Process Outsourcing) en el actual marco pre-recesivo español \n The potential of BPO (Business Process Outsourcing) in the current Spanish pre-recessive frame). XVI Congreso de Ingeniería de Organización , pag. 1337-1344. Vigo.

Resumen

(English) This paper analyzes the current situation of outsourcing in European and particularly in Spanish businesses, and lay the groundwork to understand its possible transition to more advanced practices such as the Business Process Outsourcing (BPO) by means of which to reduce both the usual overheads of outsourcing, and the operation and core process costs. It also would generate a new economic activity around the BPO which may be of great interest for Spanish companies in strategic consulting. The current initial reluctance of customers to assign "sovereignty" when they make their strategic decisions is expected to be overcome with the time and the generalization of such practices in all sectors and geographical environments. Obtaining economies of scale and consequently lower costs, or the know-how of companies that provide this type of service could even produce an increase in income that potential customers of the BPO companies should consider when incorporating them in some of their processes and threads. Finally, this work makes a brief reflection on the relationship between the BPO and the so-called Offshoring.

(Castellano) Este trabajo analiza la situación actual del outsourcing en las empresas europeas y particularmente en las españolas, y establecer las bases que permitan comprender su posible transición hacia prácticas más evolucionadas como el Business Process Outsourcing (BPO) con las que reducir tanto los costes generales habituales del outsourcing, como los costes de operación y procesos core. Además se genera una nueva actividad económica alrededor del BPO que puede resultar de gran interés para las empresas españolas de consultoría estratégica. Las actuales reticencias iniciales de los clientes a la hora de ceder “soberanía” cuando toman sus decisiones estratégicas, se espera que serán salvadas con el tiempo y con la generalización de este tipo de prácticas en todos los sectores y entornos geográficos. La obtención de economías de escala y por consiguiente de costes menores, o el know-how de las empresas que suministran este tipo de servicios podría incluso producir un aumento de los ingresos que los clientes potenciales de las empresas BPO deberían considerar a la hora de incorporarlas a algunos de sus procesos y subprocesos. Por último, este trabajo realiza una breve reflexión acerca de la relación entre el BPO y el denominado Offshoring.

Congreso

(cio2012)XVI Congreso de Ingeniería de Organización

Area

SP-06. Entorno Económico, Gestión Económica y Finanzas

Palabras Clave

  • Outsourcing
  • procesos
  • Business Process Outsourcing
  • Core Business
  • Offshoring
  • Subcontratación